“Μπορώ” να βασανίζω τα ζώα

Προπαγάνδα υπερ των τσίρκο με ζώα στην εκπομπή της ‘Αννας Δρούζα.
Μάθετε για τον αθέατο κόσμο βίας και απαξίωσης των ζώων πίσω από τη χαμογελαστή εικόνα των τσίρκο με ζώα.

Η σημερινή εκπομπή “Μπορώ” της ‘Αννας Δρούζας (μία ακόμη εκπομπή για τα σκουπίδια) είχε θέμα της το τσίρκο Μάσσιμο. Είναι γνωστό πως πέφτουν τα “πακέτα” φανερά και κρυφά για τη διαφήμιση διαφόρων θεαμάτων και μάλιστα αυτών που έχουν μπει εδώ και χρόνια στο στόχαστρο των φιλοζωικών και οικολογικών οργανώσεων.
Έφεραν, λοιπόν, στο στούντιο έναν ελέφαντα και μια καμήλα για να διαφημίσουν το τσίρκο “με τα πολλά άγρια ζώα” που έχουν, δίνοντας και δωρεάν εισιτήρια. Καλούσαν, βεβαίως, όλο τον κόσμο να πάει για να μη χάσει το θέαμα.
Είχαν μαζεμένα και πολλά παιδάκια, τα οποία χειροκροτούσαν. Δεν τα είχε όμως κανείς πληροφορήσει για τον αθέατο κόσμο βίας και απαξίωσης των ζώων πίσω από τη χαμογελαστή εικόνα των τσίρκο.

Δείτε τι ακριβώς συμβαίνει και διακινείστε τις πληροφορίες που περιέχει ένα ιστορικό κείμενο των οργανώσεων της Θεσσαλονίκης (2004), που έχει χρησιμοποιηθεί πολύ ως βάση για παρεμβάσεις σε όλη την Ελλάδα και στην εξασφάλιση απαγορευτικών αποφάσεων σε αρκετά Δημοτικά και Νομαρχιακά Συμβούλια, με την πίεση οργανώσεων και ευαίσθητων πολιτών:

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΦΙΛΟΖΩΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η ΑΛΛΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΣΙΡΚΟ

Σε μια εποχή, όπου τα προβλήματα του περιβάλλοντος οξύνονται ολοένα και το επίσημο κράτος περιορίζεται σε ευχολόγια και στην υπογραφή Διεθνών Συνθηκών αλλά χωρίς την ουσιαστική εφαρμογή τους (νομοθετικές ρυθμίσεις, καθιέρωση μηχανισμού ελέγχου), αισθανθήκαμε την ανάγκη να αναλάβουμε πρωτοβουλία για ένα από τα πολλά θέματα, που κατά τη γνώμη μας προσβάλλουν βάναυσα τον πολιτισμό μας και ιδιαίτερα την ανθρώπινη υπόστασή μας.

Με την ευκαιρία της παρουσίας του τσίρκο στην πόλη μας, αποφασίσαμε να δραστηριοποιηθούμε σε μία προσπάθεια ενημέρωσης του κοινού, διαφωτίζοντας τη σκοτεινή πτυχή που λέγεται «παρασκήνιο» του θεάματος αυτού και που δυστυχώς απευθύνεται κυρίως σε παιδιά.

1) ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

Μέχρι το 1993, που η Ελλάδα υπέγραψε την Συνθήκη C.I.T.E.S. (Διεθνής Συνθήκη για το Εμπόριο Ειδών υπό Εξαφάνιση) χωρίς όμως να προσαρμόσει και την νομοθεσία της ακόμη, η μετακίνηση των τσίρκο ελεγχόταν μόνο από την τελωνειακή νομοθεσία. Σ’ έρευνα του Δικτύου TRAFFIC (το μεγαλύτερο πρόγραμμα παρακολούθησης του Εμπορίου της Αγριας Φύσης) διαπιστώθηκε ότι το 1992 από τα 4 ιταλικά τσίρκο που έδιναν παραστάσεις στην Αθήνα, κανένα δεν είχε ελεγχθεί στο Τελωνείο, ούτε είχε εφοδιαστεί με ειδική άδεια εισαγωγής και διακίνησης ζώων, για τα οποία υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις. Το ίδιο ισχύει και για το τσίρκο στην Θεσσαλονίκη, που χρεωκόπησε εγκαταλείποντας 3 τίγρεις και 2 λιοντάρια.

Μετά το 1993, με την κατάργηση των εσωτερικών συνόρων της Ε.Ε., άρα και των τελωνειακών ελέγχων, σε συνδιασμό με την έλλειψη νομοθεσίας προς εφαρμογή της C.I.T.E.S., θεωρείται ότι το εμπόριο άγριων ζώων στην Ελλάδα είναι βασικά ανεξέλεγκτο και πιστεύεται πως η χώρα χρησιμοποιείται ως πύλη εισόδου λαθραίων ζώων στην Ευρώπη μέσω των τσίρκο.

Το παράνομο κυνήγι ειδών υπό εξαφάνιση είναι από τους κύριους προμηθευτές των τσίρκο. Αν υπολογίσουμε ότι για να συλληφθεί ένα μικρό σκοτώνεται το ενήλικο θηλυκό-μητέρα ή εξοντώνεται ολόκληρη η αγέλη, φανταζόμαστε την συμβολή των κερδοσκοπικών αυτών επιχειρήσεων στην εξολόθρευση της άγριας ζωής.

2) «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»



Η εκπαίδευση των ζώων σε ειδικά μεγάλα αγροκτήματα-εκπαιδευτήρια της Ευρώπης, την οποία καμία οργάνωση δεν κατάφερε να παρακολουθήσει επισήμως, γίνεται με τρόπους βάρβαρους και βασανιστικούς. Κατά την πρώτη φάση, πρέπει να εξουδετερωθεί η φυσική δύναμη του ζώου δηλ. Να μην «διανοηθεί» να την χρησιμοποιήσει, και αυτό επιτυγχάνεταιμε την πλήρη τρομοκράτησή του. Συνήθεις μέθοδοι : πείνα, δίψα και ανελέητο ξύλο με σιδερολοστούς του καθηλωμένου με αλυσίδες ζώου. Σ’ αυτή τη φάση πάρα πολλά ζώα εξοντώνονται με ή χωρίς τη θέλησή τους (μή φυσική αντοχή τους στους βασανισμούς, στρές από τον εγκλεισμό ή εθελούσια άρνηση τροφής). Στο επόμενο στάδιο, που είναι και η κύρια εκπαίδευση, το ζώο «μαθαίνει» να κινείται στην πίστα κυκλικά (μέθοδος: τάπητας με αναμένα κάρβουνα) βρίσκοντας καταφύγιο στα σκαμνιά. Τα σημάδια από το κάψιμο στις πατούσες είναι αδιάψευστοι μάρτυρες της τακτικής αυτής. Για το πέρασμα από φλεγόμενο στεφάνι ή την ισορρόπηση του ελέφαντα στο ένα ή στα δύο μπροστινά πόδια, την αρκούδα σε ποδήλατο ή σε φάσεις πατινάζ, δηλ. Στάσεις και κινήσεις εντελώς ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΖΩΟΥ, δεν έγινε δυνατό ακόμη να καταγραφούν οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται, σίγουρα το ίδιο αποτρόπαιοι και βασανιστικοί. Το πέπλο της σιωπής που καλύπτει το θέμα αυτό, εκ μέρους των τσίρκο, σε συνδυασμό με την πλήρη απαγόρευση στη δυνατότητα των Οργανώσεων να παρακολουθήσουν την «εκπαίδευση» μας κάνει να φοβόμαστε για τις «επινοήσεις» του ανθρώπου, προκειμένου να βγάλει το ζώο από τη φύση του.

Γενικότερα για όλα τα ζώα (φυτοφάγα και κατοικίδια) που πρέπει να εκτελέσουν «νούμερο», δηλ. συγκεκριμένες κινήσεις με την εντολή του ανθρώπου, η «εκπαίδευση» στηρίζεται στην πείνα και την δίψα, ώστε να φαίνεται ανταμοιβή το «κέρασμα» του πεινασμένου ζώου.

Η θέα του μαστιγίου ή του μπαστουνιού με τις κορδέλες, που κρύβει τον γάντζο ή το καρφί λειτουργεί ως «υπενθύμηση» των μαρτυρίων που προηγήθηκαν και το ζώο ενεργεί με τα εξαρτημένα αντανακλαστικά: εκτελεί αυτόματα πλέον τις κινήσεις που πρέπει, ώστε να αποφύγει την επανάληψή τους.

3) ΔΙΑΒΙΩΣΗ

Τα ζώα του τσίρκο ταξιδεύουν συνεχώς, 8 με 9 μήνες το χρόνο, όσο το τσίρκο είναι σε τουρνέ. Τα διαλείμματα είναι σύντομα και «αξιοποιούνται» σε εκπαίδευση. Αυτό συμαίνει:
α) διαβίωση σε νταλίκες υπό συνεχή μετακίνηση με τρένα και καράβια που είναι εντελώς αφύσικη για όλα τα ζώα, σαρκοφάγα και φυτοφάγα (ελέφαντες, λάμα, καμηλοπαρδάλεις, βίσωνες, στρουθοκάμηλοι κ.α.),
β) το μέγεθος των κλουβιών (μόνιμη κατοικία) είναι απελπιστικά μικρό, σχεδόν όσο το κορμί τους (κλουβιά ταξιδιού) για να μη γίνεται μετακίνηση φορτίου κατά τη μεταφορά,
γ) το 90% της ζωής τους είναι δεμένα από το ένα ή και τα δύο πόδια, δηλ. καθηλωμένα σε πλήρη ακινησία
δ) υφίστανται τις συνέπειες προσαρμογής στις νέες, κάθε φορά, κλιματικές συνθήκες, με αποτέλεσμα εκ νέου στρεσάρισμα, που αντιμετωπίζεται βέβαια με τιμωρίες,
ε) δεν αναφέρουμε τις συνθήκες καθαριότητας και διατροφής, πολλές φορές απαράδεκτες, που συνεπάγονται αρρώστιες και κατά συνέπεια μεγάλη θνησιμότητα.

4) ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑ

Ο συνήθης ισχυρισμός των ανθρώπων του τσίρκο είναι ότι «τα αγαπούν και τα φροντίζουν, επειδή από αυτά ζούν».

Στη σκληρή πραγματικότητα όμως η διατροφή, καθαριότητα, ιατρική παρακολούθηση, μετά την εκπαίδευση με τους τρόπους που προαναφέρθηκαν (και δεν αποδεικνύουν και πολλή αγάπη) είναι στοιχειώδεις δηλ. τόση ακριβώς όση χρειάζεται, ώστε το ζώο απλά να μην πεθάνει, (πράγμα ασύμφορο) αλλά να «δουλεύει» για να συντηρεί τον ιδιοκτήτη του. Η διατροφή, συνήθως ελλειπής λόγω κόστους, συχνά περιλαμβάνει τα αδέσποτα ζώα της περιοχής.

Οσα ζώα το καταφέρνουν «εργάζονται» μέχρι τη μέρα του θανάτου τους. Ομως τα άλλα, που γερνώντας είναι ανίκανα να κάνουν «νούμερα», πωλούνται για πειραματόζωα σε εργαστήρια (πιθηκοειδή) ή πωλούνται και θανατώνονται για να γίνουν φάρμακα από τα οστά και τα σπλάχνα τους στην παραδοσιακή ιατρική της Ασίας και Αφρικής (τίγρεις και λιοντάρια) ή κονσέρβες (άλογα) ή εγκαταλείπονται οπουδήποτε ή και εκτελούνται εφόσον νόμος του τσίρκο είναι η μή συμμετοχή ζώου που δεν βγάζει τα έξοδα της συντήρησής του.

Η παντελής έλλειψη κτηνιατρικής φροντίδας αποδεικνύεται και μόνο από το γεγονός ότι κανένα τσίρκο δεν περιλαμβάνει κτηνίατρο στο προσωπικό του. Οι κατά τόπους κτηνίατροι που καλούνται σε πολύ μεγάλη ανάγκη και ευκαιριακά δεν γνωρίζουν και άρα αδυνατούν να περιθάλψουν ζώα ξένης πανίδας.

5) ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ

Θα πρέπει να αναφερθεί ακόμη η χρησιμοποίηση ναρκωτικών ουσιών
για ζώα που από τη φύση τους δεν κάνουν «νούμερα» (αλιγάτορες, κροκόδειλοι) ή για τα πολύ άγρια ζώα, που δεν ελέγχονται απόλυτα από τον δαμαστή τους.

6) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Επειδή το τσίρκο απευθύνεται κυρίως σε παιδιά, αναρωτιώμαστε τί τελικά αποκoμίζει το μικρό παιδί βλέποντας μια παράσταση.

Μια εικόνα άγριου ζώου ή ζώου ξένης πανίδας είναι πολύ πιο αληθινή από τη θέα του ταλαιπωρημένου και βασανισμένου αιχμαλώτου. Με τα σημερινά μέσα, τα ντοκιμαντέρ δείχνουν πολύ πιο λεπτομερώς την πραγματική ζωή του στην φύση και στο οικείο του περιβάλλον, όπου αναδεικνύονται και οι αρετές του.

Το μήνυμα της ανθρώπινης υπεροχής πάνω στην Άγρια Φύση, που σίγουρα εισπράτει το νεαρό άτομο, θα έπρεπε να προβληματίσει τους γονείς για το είδος της Παιδείας που παρέχει το τσίρκο.

Μας είναι ιδιαίτερα δυσάρεστο να δεχόμαστε πως υπάρχουν γονείς που θέλουν να διασκεδάζει το παιδί τους χωρίς να προσέχουν το κάγκελο, την αιχμαλωσία και τις διατεταγμένες κινήσεις υπό την απειλή του μαστιγίου.

Μετά από όλα αυτά, συμπεραίνουμε ότι η κερδοσκοπική επιχείρηση που λέγεται τσίρκο είναι ένας κόσμος που στην βιτρίνα του προσφέρει «θέαμα», όμως τα οικονομικά συμφέροντα που κινούν τα νήματα από το παρασκήνιο είναι πολύ πιο ισχυρά και βρώμικα από ότι φαντάζεται ο καλοπροαίρετος και ανενημέρωτος πολίτης. Κυκλώματα λαθρεμπορίου άγριων ζώων (που είναι τρίτο σε παγκόσμιο τζίρο μετά το λαθρεμπόριο όπλων και ναρκωτικών), κυκλώματα ναρκωτικών, συλλεκτών, εκπαιδευτηρίων και εκπαιδευτών.

Ολες οι πληροφορίεςκαι οι καταγγελίες που κατά καιρούς γίνονται στις διεθνείς Οργανώσεις, έγιναν από ανθρώπους που συμμετείχαν στην επιχείρηση τσίρκο και μετά από αυτές αποβλήθηκαν για πάντα από την δουλειά τους, χωρίς δυνατότητα απασχόλησης σε κανένα τσίρκο του κόσμου.

Για τη σύνταξη του κειμένου χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από:
[1] Εκθεση Ε.Φλέμινγκ για το Δίκτυο TRAFFIC
[2] Ελληνική Φυσιολατρική Αντικυνηγετική Πρωτοβουλία, μέλος της EAR (Europe for Animal Rescue)
[3] Κ.Τσίπηρας, Για τα δικαιώματα των ζώων, σειρά ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ και ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
[4] R.S.P.C.A. (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals)

* Συντονιστική Επιτροπή Φιλοζωικών και Οικολογικών Οργανώσεων Θεσσαλονίκης (με αλφαβητική σειρά):
ΑΡΓΟΣ
ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ ΑΓΡΙΩΝ ΖΩΩΝ & ΠΟΥΛΙΩΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΥΣΙΟΛΑΤΡΙΚΗ ΑΝΤΙ ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΤΩΝ ΖΩΩΝ
ΚΙΒΩΤΟΣ
ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
ΟΜΑΔΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΓΑΤΑΣ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΔΕΣΠΟΤΩΝ ΖΩΩΝ
ΣΤΕΓΗ ΖΩΩΝ Β. ΕΛΛΑΔΑΣ

2 Responses to ““Μπορώ” να βασανίζω τα ζώα”

  1. Χριστίνα Βασδόκα-Αραμπατζή says:

    Η εκπομπή της Στεφανίδου δεν ήταν τίποτα μπροστά σ’ αυτή τη διαφημιστική εκστρατεία του τσίρκο. Ντροπή της.
    Φαίνεται της τέλειωσαν τα θέματα που βγάζει για ταλαίπωρους ανθρώπους τώρα βγάζει για τα ταλαίπωρα ζώα.
    Χρειάζεται η ανάλογη αντίδραση από όλους μας.

    Χριστίνα Βασδόκα-Αραμπατζή
    Πρόεδρος
    Σύλλογος Φίλων Ζώων “Η Ελπίδα”
    Αριδαία, Πέλλα

  2. viosakis says:

    Συμφωνω με την καταγγελια αυτη και στηριζω καθε προσπαθεια αποκαταστασης μιας δικαιοτερης συμπεριφορας απεναντι στους “συγκατοικους” μας στην γη, τα ζωα.
    Και τι να σκεφτεις οταν οι μεγαλες εφημεριδες, το Εθνος,δωριζουν κυνηγετικα οπλα και σκαγια,με κουπονια…